Barterová spolupráce: Ideální marketingový tah?

 

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak se svým projektem proniknout do širšího povědomí lidí a ideálně neutratit majlant? Samozřejmě v dnešním světě není nic zdarma, stále ale existuje barterová spolupráce. Jak funguje?

Ne ke všemu nutně potřebujete hotovost. I v marketingu, který na rozpočtech poměrně staví, jste schopni některé věci řešit protislužbou. Pokaždé záleží na domluvě a pokud nemáte strach se zeptat, bartering může přinést ovoce v podobě nových zákazníků nebo klientů. Ještě než ale zmíním několik možných výměn, pojďme si trošku lépe uvést, co vlastně barterová spolupráce znamená.

 

Podstata barteru

 

Jednoduše řečeno, barterový obchod je druh obchodu, který stojí na výměně zboží nebo služeb za jiné zboží nebo služby. Jde ve své podstatě o přímou směnu bez zapojení jakéhokoliv všeobecného prostředku směny, kterým mohou být peníze nebo zlato.

Barterové obchody se často označují za první způsob obchodování vůbec. Před vynálezem peněz totiž šlo o jedinou možnost, jak obchod uskutečnit. A jak se za tu dobu změnily? Prakticky přibyla hlavně vylepšení, která více či méně chrání každou ze stran. U barteru totiž platí pravidlo, že se nabídka musí rovnat poptávce a pokud se tak neděje musí přistoupit na scénu jiné postupy. Čistě z bezpečnostního hlediska se tak využívají služby prostředníka, vytvoří se speciální virtuální měna nebo se do obchodu zapojí další strana. V České republice se barterové obchody upravují prostřednictvím směnné smlouvy, to je také dobré vědět.

 

Barterová spolupráce v marketingové praxi

 

V marketingu najdete hned několik možností, kde barter jako takový uplatnit. Které byste si vybrali?

    • služba – služba (nejčastější způsob barteru v marketingu; například můžete SEO nechat odborníkovi, zatímco u jeho projektu nastavíte Facebook reklamy apod. Směňuje se v hodinách práce)
    • zkušenost – zkušenost (můžete někomu vysvětlit, co umíte a výměnou vylákat například návod jak fungovat v Google Analytics)
    • zboží – služba (pokud nechcete brát hotovost, ale máte na skladě spoustu produktů, zkuste je využít a propagovat sami sebe! Např. soutěže, influencer marketing apod.)
    • zpětný odkaz – zpětný odkaz (ať už půjde jen o zmínku nebo přímo o výměnu článků, rozhodně maličkost, která může hrát roli)

 

Máte zájem o barterovou spolupráci?