3 typy zpětných odkazů: Který je ten správný?


Zkušení webmasteři, obsahoví marketéři a SEO experti rozumí velmi dobře, jaký význam mají zpětné odkazy pro spravovaný web. Když ovšem přijde do tuhého, ne vždy jsou si jistí, který zpětný odkaz je vlastně dobrý a který naopak může uškodit. Jaké jsou rozdíly?

Google sice stále nevypustil do světa pozadí hodnocení webů, podle kterého vyhledávač funguje. Ovšem přihlédneme-li ke studii a výzkumu v této oblasti, je poměrně dost jasné, že zpětné odkazy v něm hrají jednu ze třech největších rolí. Pojďme si je tedy trochu více rozebrat…

ČTĚTE TAKÉ: Získejte zpětné odkazy! Pět tipů, které pomohou každému

Zpětné odkazy pod drobnohledem
 

O důležitosti není pochyb, na druhou stranu se nic nemá přehánět. Zatímco některé zpětné odkazy mohou webu výrazně pomoci, jiné ho mohou naprosto odrovnat. Největším strašákem rozhodně budou algoritmy, které umí na špatné odkazy přijít a váš web penalizovat.

Rozdělit by se podle použití a jejich smyslu daly zpětné odkazy do tří skupin: dobré, špatné a nejhorší. Už z podstaty věci samozřejmě budete mířit po těch dobrých, přejděme tedy k vysvětlení.

 

Kategorie 1: DOBRÉ odkazy

V této kategorii najdeme především ověřené techniky, které zaručeně vedou k naplnění všech benefitů, které by měl zpětný odkaz přinést.

Chvályhodný obsah

Nejdůležitějším aspektem, který Google pravděpodobně zařazuje jako jedničku pokud přijde na zpětné odkazy, jsou určitě reference nebo citace. Pokud máte na webu skvělý obsah, který inspiruje například novináře, můžete se těšit zpětným odkazům ze zdrojování.

Dobře vybudované vztahy

Na podobném principu jako obsah, fungují také vztahy. Tentokrát ovšem již nejde o vztah neznámého fanouška k vaší tvorbě, nýbrž o vaše kontakty a vztahy v rámci oboru. Pokud váš projekt má potenciál a dává smysl, rozhodně vás kolegové z branže rádi podpoří. 

Články na cizích webech

V současné době velmi používaný styl získávání zpětných odkazů. Funguje skvěle a hlavně opět následuje požadavky algoritmů. Zpětné odkazy v textu umí mnohem víc než odkazy kdekoli jinde. Jen se to s nimi nesmí přehánět.

 

Kategorie 2: ŠPATNÉ odkazy

Odkazům v této kategorii se raději vyhněte. Nemají totiž příliš smysl ani z hlediska výsledků. Algoritmy je umí poznat a byť je pravděpodobně nepotrestají, nepůjdete nikam výš.

Odkazy v hlavičce, patičce nebo postranní liště

Samozřejmě vás o to budou žádat katalogy, které stejně nedávají smysl. Ovšem strkat zpětné odkazy na sílu na web není správná cesta.

Kopírování článků na cizích webech

Bohužel, pokud si necháte sepsat jeden PR článek a ten následně vyjde v osmi různých magazínech, moc vám to nepomůže. A to ani, když bude dobře prolinkován.

 

Kategorie 3: NEJHORŠÍ odkazy

U této kategorie určitě dávejte pozor. Pokud některý ze zpětných odkazů z této kategorie využijete, stavíte se do risku penalizace.

Placené odkazy

I u zpětných odkazů záleží na originalitě. Pokud tak půjdete nakupovat k renomovaným obchodníkům, pravděpodobně se moc úspěchu nedočkáte. Navíc zapadnete jako jedna položka do celé sítě webů, což také není apriori dobré.

Spam v komentářích

Vypustit robota je velmi jednoduché, ale nedělejte to. Mohl by vám vytvořit špatné jméno mezi potenciálními klienty a ještě za to může přijít trest od samotného vyhledávače.

Velké katalogy

Že se odkazy z katalogů hodí, ale kdeže! Už dávno se velké katalogy nabízející uveřejnění zpětného odkazu přeměnily na směsici všeho možného. Opět komunita, ve kterých svůj odkaz mít nepotřebujete a ani nechcete.

Odkazy z irelevantních webů.

Nejdůležitější je hlídat nerelevantní weby. Proto dejte pozor případně i na to, co vám marketér nabízí jako nejlepší cestu. Pokud se totiž přes zpětné odkazy napojíte na nesmyslný web, který nedejbože hlásá úplně něco jiného než váš projekt, rychle pryč.

Orientovat se v nástrahách zpětných odkazů není úplně jednoduché. Proto se vyplatí obrátit na někoho, kdo v tomto ohledu má aktuální zkušenosti. Ušetříte si čas i případné faux pas.

Potřebujete poradit? Pomůžu Vám